Met de vouwfiets op Walcheren

Zeeland is een provincie in Zuidwest-Nederland. De provincie bestaat uit een aantal schiereilanden die ooit losse eilanden waren. De naam "Zeeland" is hiervan afgeleid. Na de overstroming van 1953 werden de losse eilanden met elkaar verbonden door dammen, bruggen, dijken. 
Walcheren is toeristisch gezien het bekendste deel van Zeeland. Te danken aan het veer dat vaart tussen Breskens en Vlissingen? Hier vind je al wat je maar wensen kan. Dijken, bossen, landbouwgebied, eeuwenoude plaatsen met een rijke geschiedenis. Deze tocht laat de overbekende plaatsen Middelburg en Veere links liggen.

          D Dankzij de vouwfiets met tram en bus tot hier geraakt. In opgevouwen toestand mag de fiets immers (gratis) mee op de bus, tram en veerboot. Drie verschillende vormen van vervoer op één dag, als dat geen toppunt van mobiliteit is! Eerlijk is eerlijk: met de auto zou de reis wat vlugger verlopen. Maar hoeft dat eigenlijk wel op een dag als deze waar (fiets)plezier voorop staat?

 
Gevouwd op de bus.Gevouwd op de boot.Op weg naar Vlissingen.
 

           Te Vlissingen na een redelijk vlot verlopen reis, de fiets uitvouwen en we zijn vertrokken. Het kanaal door Walcheren zeg ik bij knooppunt 83 vaarwel. Linksaf naar 82.
Kanaal door Walcheren.
 

           Via Souburg bereik ik het anti-tankkanaal. Dit is een onderdeel van Landfront Vlissingen uit WO2. Om zich te beschermen tegen een geallieerde aanval met tanks en infanterie in de rug werd bij Vlissingen achter de Atlantikwall een naar de landzijde gerichte verdedigingslinie aangelegd: het Landfront Vlissingen.

 
Anti tankkanaal.Een van de vele.Landfront Vlissingen.
 

           Van de Duitse relicten uit de Tweede Wereldoorlog die in Zeeland liggen is dit Landfront nog goed herkenbaar. Het bestond uit een aaneengesloten linie van bunkers, anti-tankgrachten, anti-tankmuren en drakentanden. De antitankgracht vormde het belangrijkste onderdeel.

 
Landfront Vlissingen.Stevige knaap.Duits opschrift.Schietgat.
 

           Bunkers die men vanwege gevaar voor de omliggende bebouwing niet kon laten springen zijn om die reden bewaard gebleven. En in combinatie met een gloednieuw fietspad langs het anti-tankkanaal hebben fietsers er een "place of interest" bij. Meer info bij de Stichting Bunkerbehoud. 
(Plannen rijpen hier om er een route aan te wijden.) 
Een verkeersbord leert dat hier sprake is van een fietsweg, waar gemotoriseerd verkeer de tweede viool mag spelen. Voor zoiets moet je in Nederland zijn!
Tweede viool voor gemotoriseerd verkeer.Open ruimte op Walcheren.
 

           Een poosje later bereik ik Serooskerke. Ik ga hier even op zoek naar een bakker want ondertussen is het bijna middag en de verbruikte calorieën moeten dringend worden aangevuld. Mooie plekjes om te picknicken zijn er hier in overvloed.

 
Typisch Zeeland.Schitterend weggetje.Serooskerke.
 

           Even voor Oostkapelle neem ik een afslag naar het strand. Zowel fietser als automobilist vinden hier ruime bemeten parkings. Je treft hier een kustlijn aan waar men bij ons niet aan kan tippen. Hetgeen zonet bij de bakker werd aangekocht smaakt dan ook voortreffelijk!

 
Wat een kustlijn.Wat een kustlijn.
 

           Te Domburg heerst een gezellige drukte. Terrasjes, winkeltjes je bent terug in de bewoonde wereld. Langs het enorme golfterrein fiets je verder naar Westkapelle. Voorbij dat golfterrein klim je de nieuw aangelegde dijk op. Boven krijg je bij helder weer (is nu helaas het geval niet) een panorama voorgeschoteld om u tegen te zeggen. Het nieuwe wegdek ligt zo vlak als een glasplaat! Een geveerde fiets heb je hier zeker niet nodig.

 
Net heraangelegde dijk.Vouwfiets in zijn sas.Zicht van op de hoge dijk.
 

           De roodwitte vuurtoren op het meest noordwestelijke punt van Walcheren is een lust voor het oog. Je hebt nu een heel mooi zicht op de dijkglooiing. Want die maakt hier een scherpe bocht.

 
Is die niet mooi?Fantastisch fietsen hier.Beetje dichterbij.
 

           De Shermantank die als herdenking aan het geallieerde bombardement in oktober '44 op de dijk staat herinnert ons eraan dat de vrede hier duur betaald werd. Maar wel een mooie stopplaats. Dubbelgebruik is hier geen ijdel begrip, let maar eens op de kerktoren met vuurtorenlicht op het dak. Aan de voet van de dijk, op de plaats waar de tank staat is het Polderhuis, Dijk- en Oorlogsmuseum gevestigd. Een nieuw museum waar u wordt meegenomen in de roerige geschiedenis van Westkapelle en Walcheren. Veel oude gebouwen zult u hier niet vinden want het dorp moest na WOII praktisch volledig worden heropgebouwd.

 
LandingsmonumentWestkapelle.Dubbel gebruik.
 

           De kreek even buiten Westkapelle is net als bij Fort Rammekens ontstaan door het bombardement.

 
Ontstaan na geallieerd bombardement van 1944.
 

           Via een smal fietspad aan de voet van de hoge Zoutelandse duinen zet ik de route verder. Redelijk druk fietsverkeer, tegenliggers die "sportief" als ze zijn hun bochten afsnijden en mij bijna de struiken injagen. Te Zoutelande dezelfde gezellige drukte als daarnet te Domburg. Het plaatsje ligt in een wip achter me. Thv knooppunt 44 heb ik mijn buik vol van dat smalle, nochtans schitterende fietspad en ga ik rustiger oorden opzoeken. 
Dat opzoeken verloopt uiterst aangenaam want het anti-tankkanaal is er weer. Zo druk als Zoutelande daarnet, zo rustig en stil is het te Biggekerke. De meeste dagjesfietsers hebben de neiging rond Walcheren te rijden en het binnenland wordt "vergeten". Hier is nochtans veel te zien hoor!
Terug langs het Anti tankkanaal.Biggekerke.
 

           Een klein ommetje, langs de kapel van SintMaarten te Hoogelande. Klein plekje, grootse geschiedenis. Hoogelande is een gehucht op Walcheren. De bewoners van Hoogelande moesten elke zondag naar Middelburg om naar de kerk te gaan. Dit is echter niet bij de deur en omdat de dorpelingen zich onderweg niet meer veilig voelden vroegen ze de toelating om hun eigen kapel te mogen bouwen. De bisschop van Utrecht gaf in 1189 toestemming daarvoor. Achteraan op de site waar de kapel staat is een klein kerkhof. 
Info terplaatse op ANWB-bord.
Kapel van Hoogelande.Bonte grafzerk.De vereniging vd vrienden vd kapel.
 

           Een saaie invalsweg naar Vlissingen en gelukkig daar is het fietspad dat ik daarnet heb verlaten er weer! Maar het volgen duurt niet lang. Versterkingswerken aan de zeewering leggen ons fietsers een omleiding op. Plots hoor ik een misthoorn loeien. Tja de zee is hier nooit veraf. Tot mijn grote verbijstering is de reden van dat loeien goed merk- en voelbaar. 
Er is een koude en dikke mist komen opzetten. Bah! De laatste loodjes van deze bijzondere tocht worden zo wel erg zwaar. Ik ril van de kou! Scheldepanorama van op de Boulevard kan ik wel vergeten! Michiel de Ruyter (bijgenaamd Bestevaêr ofwel: grootvader) is de bekendste zeeheld in de Nederlandse geschiedenis, maar staat er nu wat verweesd bij.

 
Geen Scheldepanorama.Trekt zich daar niets van aan.De haven van Vlissingen.
 

           De lol is eraf voor mij, ik spoed me naar de overzetboot. Die is vertrekkensklaar en gelukkig voor mij op het goede moment om te Breskens aansluiting te geven met de bus. Westkapelle is gauw bereikt. Hier overstappen om me naar Knokke te begeven. De Kusttram brengt me vandaar veilig en vlot terug naar Oostende. 
En ja ook te Oostende even dikke mist als te Vlissingen

Besluit: 
Het openbaar vervoer heeft me betrekkelijk snel naar Vlissingen en terug gebracht. De vouwfiets schept zo extra mogelijkheden om ergens anders fietstochten te gaan maken. 
Voor herhaling vatbaar: ja als de mist maar achterwege blijft! 
De vouwfiets: artikel in de maak!