Het Portaal van Vlaanderen

  Zo horen ze het graag in Terneuzen. Maar met bijna 70.000 schepen die hier jaarlijks passeren hebben ze eigenlijk toch wel een beetje gelijk. Het kanaal Gent-Terneuzen is zo een van de drukst bevaren kanalen van Europa.

          V Startplaats is het busstation van Zelzate. Deze tocht werd immers met de vouwfiets gereden in combinatie met het openbaar vervoer. Met de trein tot Gent Sint-Pieters. En verder met buslijn 55 naar Zelzate.

 
lijn 55 naar Zelzate.De bus.Plaats genoeg voor de vouwfiets.Kleine maar zeer dapper!
 

           Linksaf de R4 oprijden. Je bent nu op het knooppunten netwerk. Een lange helling brengt je over het kanaal Gent-Terneuzen. Vanuit de controle toren aan de overzijde houdt men het reilen en zeilen langs het kanaal in de gaten. Geen schepen te bespeuren op deze druk bevaren waterweg. Best ook want anders was de brug misschien omhoog en had je al een eerste pauze.

 
Kanaal Gent-Terneuzen.Hier houdt men een oogje in het zeil.
 

           In wip ligt Terneuzen achter me en wenkt Sas van Gent. Kleine plaats, grootse geschiedenis. Bij grenspaal nr 312 rij ik het stadje binnen. Van de vestingen schiet niet zoveel meer over. In de loop der tijd is er nogal duchtig gesloopt. Met als hoogtepunt 1930 toen er werklozen werden ingezet om de mooie vestingen af te breken.

 
Tuinversiering.Op weg naar Sas van Gent.Fietsevenement in tegengstelde richting.Nederland binnen!
 

           Wat anno 2010 nog overblijft is bolwerk "Generaliteit". Onder het bolwerk bevinden zich nog enkele gemetselde gangen die voor opslag en aanvoer van munitie werden gebruikt. De achtkantige molenromp op de Molenberg is een restant van een molen uit 1785.

 
Al wat nog overschiet.Molenromp uit 1785.Onderaards.Kalk en roggemeel.
 

           Terwijl ik hier ben, is er hier (in tegengestelde richting!)een fietsevenement aan de gang. Daardoor staat de deur naar de onderaardse gemetselde gangen wijd open en is er iemand aanwezig die een woordje uitleg geeft. Nog meer bezienswaardigheden in Sas van gent vind je hier.

 
Wapenschild van Sas van Gent.Noodverlichting.Mooie tekening.
 

           Via het gezellige centrum kom ik aan de oever van het kanaal Gent-Terneuzen. Hoe men de verbreding van het kanaal in de jaren '60 heeft aangepakt is hier goed te overzien. De oude sluis werd gedempt en het nieuwe kanaal maakt een bocht rond de oude installaties. Een mooi plekje alleszins. Zitbanken om het scheepvaartverkeer gade te slaan zijn er in overvloed en luchtkokers zoals je die op schepen aantreft doen hier dienst als vuilnisbak.

 
Buiten dienst gestelde oude sluis.Hoe het nieuwe kanaal een bocht maakt rond het oude.Geduld oefenen voor het wegverkeer.Aangenaam picknicken hier.
 

           Het jachthaventje is in feite een deel van het oude kanaal. Let eens op het beeld van de scheepstrekker. Vooral de vierkante hoofd, de lippen nogal grimmig op elkaar. Een stoere kerel! Het Schipperscafé langs de kade is een prima plaats om een koffiestop in te lassen.
jachthavantje.Scheepstrekker.Ferme kop.
 

           Ik verlaat Sas van Gent via een dubbelvaks fietspad langs het kanaal. Langs wat industrie, maar wat verder doet de route me linksaf gaan en kom ik in rustiger oorden terecht. Een dierenbegraafplaats om je overleden viervoeter nog eens te komen groeten getuigt van dierenliefde. Maar het kerkhofje kan wel wat onderhoud gebruiken. Bloemen en kransen op een kruispunt ter nagedachtenis van Chloë die hier omkwam in een verkeersongeval.

 
Langs het kanaal.Dierenkerkhof.Eerbetoon aan trouwe viervoeter.Arme Chloë.
 

           Terug langs het kanaal, maar het fietspad langs de drukke weg staat me niet aan. En zie amper een boogscheut verder bereik ik via een paadje het jaagpad en kan ik langs het water rijden ver van het verkeerslawaai. Zo bereik ik Terneuzen.

 
jaagpad langs het kanaal.Wachten om hulp te verlenen.In de sluis.
 

           Nabij de eerste sluis zie ik een wegwijzer "Het Portaal". Van de vijf gebouwde sluizen in Terneuzen zijn er drie over: de Westsluis 1968), de Middensluis (de oorspronkelijke Zeevaartsluis geopend in 1910 en gerenoveerd in 1986) en de Oostsluis (1968). Het Portaal is uitvalsbasis om de haven te bezoeken. Informatie en zelfs fietskaarten volop te verkrijgen.

 
Duidelijk genoeg.Bezoekerscentrum.
 

           Met een gids maak je wandeling rond de westsluis. Je daalt af naar het hart van de enorme bruggen, waar je het reusachtige mechanisme kunt bewonderen.

 
Onze gids.het hart van de brug.De brug.
 

           Hoogtepunt letterlijk en figuurlijk is de uitkijktoren. Daarna is het nog niet gedaan want je kan inschepen voor een havenrondvaart. 
Bezoek kan in feite op verschillende manieren: portemonnee vergeten? Wel er is een gratis wandelplannetje om rond de sluis te wandelen. Mechanisme kun je dan niet bekijken. En de uitkijktoren is sowiso geopend. Oftewel rondleiding met gids. En neusje van de zalm: de rondvaart. Veel heeft ook te maken met de tijd die je ervoor wil uittrekken natuurlijk. En nakaarten over hetgeen je hebt gezien kan in de cafetaria.

 
Hoogtepunt van je bezoek.Druk in de sluis.De omgeving.Eén van de 70 000.
 

           Om Terneuzen te bereiken moet je alle drie de sluizen over. Bij elke sluis liggen schepen te wachten op versassing. Wat een scheepvaartdrukte! Besef goed dat dit de slagader is van de Gentse haven. De meeste schepen hebben Gent als bestemming. De Belgen krijgen dit niet cadeau, ze nemen 70% van de onderhoudskosten op zich. Plannen bestaan om een nog grotere sluis bij te bouwen.
Slagader van de Gentse Haven.Druk in de sluis.
 

           Na de sluizen te hebben overgestoken bereik ik de "promenade" van Terneuzen. Maar eerst in het centrum de verbruikte calorieën aanvullen. Die promenade is niets meer of minder dan de Scheldedijk. Maar wat een uitzicht. Scheepvaart verkeer van en naar Antwerpen, de schepen die Gent aandoen. Hier is nogal wat te zien hoor. En niet in het minst de kunstwerken die hier zijn geplaatst.
Scheldegedicht.Met hun rug naar de Schelde gekeerd.Met hun rug naar de Schelde gekeerd.
 

           De bewoners uit de appartementen langs de promenade zijn nogal verwend met dit uitzicht. Fietsers en wandelaars hebben het hier ook naar hun zin.
Hoogtepunt van je bezoek.Infoborden kom je regelmatig tegen.Wonen met mooi uitzicht.
 

           Via de Otheense Kreek verlaat ik Terneuzen. Mooi fietsen langs het water. De nieuwbouw langs de kreek stoort alleszins niet, het vormt een m.i. een mooi geheel. Een inham herbergt kleine zeilbootjes, men kan hier lekker zeilen.

 
Otheense kreek.Vliegende Hollander.Leuke plaats om te zeilen.Otheense kreek..
 

           Rustige en stille wegen met bijna geen verkeer. Weing bezienswaardigheden, maar het fietsen schiet zo wel goed op. Zo passeer ik de Zwartenhoekse zeesluis. Het is een van de enige historische sluizen in Zeeuws-Vlaanderen. Deze sluis regelde de waterhuishouding van de Kanisvlietpolder. Er rest niet meer dan een half uitgedroogde greppel, veel dienst doet de sluis tegenwoordig niet meer. Een infopaneel leert je er alles over. Via een trap daal je af, de sluitsteen vermeldt 1789.

 
Otheense kreek.Vliegende Hollander.Leuke plaats om te zeilen.Otheense kreek..
 

           Westdorpe is een schoolvoorbeeld van lintbebouwing. Het dijkdorp is tegenaan de Graaf Jansdijk gebouwd; en het duurt een hele poos vooraleer ik het dorp uit ben. Het zou het op één na langste dorp van Nederland zijn. Wel dat geloof ik graag! De bekende rode klinkers die je zowat overal in Nederland tegenkomt liggen er nogal oneffen bij. Voor wie er meer wil over weten: in het museum "Westdorpe", gevestigd in een woning nabij het gemeenschapscentrum Concordia wordt de geschiedenis van Westdorpe blootgelegd. 

Zelzate komt in zicht. Het knooppuntennetwerk maakt een boog om dan via het centrum en de R4 zijn weg voort te zetten. Omdat het vertrekuur van de bus pijnlijk begint te naderen besluit ik van het netwerk af te wijken en linea recta naar het busstation te fietsen. Gelukkig voor mij staat de brug over het kanaal nu open. Met enige vertraging komt de bus eraan en dit is mijn redding! Of hoe een mens toch tevreden is met wat vertraging van het openbaar vervoer!