Godelieve en Lange Max

 Twee bijzondere plaatsen, leveren hier een even bijzondere fietstocht op. Twee tegenstellingen, Godelieve na een kort en triestig leven heilig verklaard op 30 juli 1084. 
Eerste wereldoorlog: Lange Max was met een gewicht van 75.500 kg en een lengte van 17,50 meter het grootste kanon dat tot dan toe in de krijgsgeschiedenis werd gebruikt.

          E Een prima startplaats is de ruime parking nabij de St- Godelieve abdij. De link leert u alles wat je nog niet wist over het trieste, korte leven van Godelieve. De abdij is een oase van rust. Bovendien te bezoeken, maar we gaan eerst fietsen.

 
Godelieveabdij.
 

           De betonbaan is de rust zelf. Behalve wanneer de jaarlijkse Godelieveprocessie door de straten van Gistel trekt. Op de plaats waar de baan verbreedt tref je een witte kapel aan. Hier zou Godelieve na haar dood zijn verschenen. Het verweerde opschrift is niet goed leesbaar meer. Wat verder moet je de zeer drukke N33 Torhout-Oostende oversteken. Recente heraanleg heeft het oversteken wat veiliger gemaakt.

 
Godelieve zou hier zijn verschenen na haar dood.
 

           De bordjes van het fietsroutenetwerk "Westhoek Noord" brengen je naar de Groene'62. Deze voormalige spoorlijn is 22km lang en verbindt Oostende met Wijnendaele. Helaas voor de liefhebbers van dergelijke fietspaden is de pret van korte duur. Linksaf door de Groote West-Polder. Niet getreurd, je fietst door een quasi ongerept landschap, kriskras via smalle betonbaantjes bereik je de Moerdijkvaart. Het pompgemaal houdt het gebied droog. Momenteel zijn er serieuze werkzaamheden aan de gang maar die vormen geen hinder voor ons fietsers.

 
Groene'62.Groote West-polder.Pompgemaal.
 

           Een nieuwe houten fietsbrug brengt je over de Moerdijkvaart. De waterloop die je dan volgt is de Bourgognevaart Voor de realisatie van het fietsroutenetwerk kon je hier niet bij. Het nieuwe fietspad luistert heel toepasselijk naar de naam "Bourgognepad". Een schitterend tracé als je 't mij vraagt.

 
Knappe fietsbrug.Bourgognepad.open ruimte.
 

           De baan naar Eernegem dwarsen en een kronkelend weggetje voert je naar de gerestaureerde molenromp van de ???? molen. Linksaf de Zeeweg nemen. Een stuk vals plat leidt naar de karakteristieke watertoren, maar net ervoor moet je naar rechts. We duiken de dorpskom van Bekegem binnen. Enkele jaren geleden mooi heraangelegd, maar je moet bij de kerk wel kasseien trotseren. Dorpszicht weet je wel.

 
Scheef door de alomtegenwoordige wind.Bekegem.Molenromp van???
 

           In een flits ben je het dorp weer uit. De open ruimte die je daarna mag aanschouwen, wel blijkbaar is dan toch nog niet alles volgebouwd of volgestort met beton. Je wordt er stil van, je voelt je heel klein in dat ruimtegevoel. Buiten het suizen van je bandjes of het knarsen van je ketting is hier niets te horen. Of het zou het gefluit, getjilp van onze gevederde vrienden moeten zijn; die voelen zich hier opperbest.
open ruimte troef.
 

           Je bent terug in de bewoonde wereld wanneer je Eernegem binnenrijdt. Het "privaat radio-historisch museum" lijkt uiterst interessant om eens te bezoeken maar de deur is stevig op slot. Interesse? Wel de openingsuren vind je hieronder.

 
Paardekracht.Radiomuseum.En wanneer te bezoeken?
 

           Via de Ganzestraat verlaat je Eernegem. Net zoals daarnet kom je terug in een gigantische open ruimte. Kapellen in alle maten en vormen sieren de weg.

 
Kapel.Kapel.Kapel, hoog en droog.Kapel.
 

           Voor de tweede keer mogen je banden knisperen op het wegdek van ternair zand van de Groene'62. Maar ook nu is het feest slechts van korte duur. Linksaf langs het station van Moere, nu private woning. 
De grote stukken zandsteen langs de weg behoren toe aan een beeldhouwer wat verder. Kunstwerken sieren de wegrand en de tuin van het huis. Alleszins iemand met gouden handen!
Gouden handen.
 

           Nogmaals de drukke N33 Oostende-Torhout oversteken en Moere wenkt. Laat maar voor wat het is, je moet linksaf. Het Moervaartje oversteken, en een betonweg waar je op regelmatige afstand slechte stroken tegenkomt voert je naar het Vredesmuseum Lange Max.

 
Moervaart.Kapel.
 

           Hoe zit dat nu met Lange Max? Heel grof geschetst komt het hierop neer: 
Het immense kanon, De Lange Max, stond hier opgesteld. Immens? Tja hoe kun je anders een loop die een kaliber 38cm had en een lengte van 17,5m noemen? De projectielen die Max kon afschieten wogen 750kg en bereikten het 44km verder gelegen Duinkerke na 90 seconden! Onnodig te zeggen dat dit enorme paniek veroorzaakte aldaar! 
De geweldige losbarstingen van het kanon waren tot in Torhout en zelfs Oostende voelbaar.

 
Lange Max.Lange Max.Lange Max.
 

           Toen het voor de Duitsers te heet onder de voeten werd ondernamen ze een poging om het kanon te vernietigen. Met neergelaten loop werd een granaat afgevuurd. Max liet zich niet zomaar gewonnen geven, want de granaat drong dwars door het gewapend beton om 800 meter verder te ontploffen.

 
Geschutsbedding.
 

           Tussen de twee wereldoorlogen in was Max een gegeerde toeristische attractie. Van heinde en ver kwam men het superkanon aanschouwen. 
Wanneer de Duitsers hier voor de tweede keer waren lieten ze de arme Max in stukken springen. Het schroot werd afgevoerd om te worden hersmolten. Een roemloos einde. 

De bijhorende bunkers ed. bleven nog lange tijd staan. De doodsteek kwam toen men ze liet springen. Het puin werd gebruikt om wegen hier in de buurt te verharden. De weg waar je bent over gefietst? 
Dit en nog veel meer kom je te weten tijdens een bezoek aan het Vredesmuseum.. 

Vanaf Pasen tot eind september is het Vredesmuseum iedere zondag open tussen 14u - 18u. 
Een goeie reden om deze tocht op zondag te fietsen. 

Het einde is nog niet in zicht, we moeten verder. Ter nagedachtenis aan al wat het superkanon heeft teweeg gebracht werd een beetje verder een kapel gebouwd "Ter Venne" genaamd. De tekst achter glas binnen in zegt genoeg.

 
Kapel.Duidelijke tekst.
 

           In alle rust, bereik je Ichtegem. Op het dorpsplein houdt een mooi wielermonument de herinnering aan vroegere wielerkampioenen (WELKE?) levendig.
Wielergoden.Mooi kerkje.
 

           De bordjes doen je al slalommend de dorpskern uitrijden. Terug de open ruimte in! Gaat het trappen wat zwaar? Er is niks mis met je fiets, maar je bent begonnen aan de lange klim van de Ruidenberg. Zoals steeds word je zweet beloond met een schitterend panorama.
Ichtegem vanop de Ruidenberg.
 

           Lustig dalend komt Koekelare dichterbij. Ook hier is heel wat te bezoeken. Ondermeer het Fransmansmuseum. Een verhaal van armoede en noeste Vlaamse arbeid in de asten en de bietenvelden van Frankrijk.

 
Dalend naar Koekelare.Nog meer goed volk.Koekelare.
 

           Het trammetje met laadwagen is openbaar vervoer van een tijdje geleden. De lijn werd "verbust" en het trammetje staat er werkloos bij.
Zal nooit meer rijden.Werkloos.
 

           De Hovaere molen is volledig gerestaureerd en maalvaardig. Is (soms) te bezoeken. De foto's werden genomen tijdens de molendag.
Molenaar tijdens molendag.Hovaeremolen.Venster op de wereld.Moleninterieur.
 

           Daarna ben je pas echt in de open ruimte. De horizon is nu wel echt ver weg. Langs een in eer herstelde (smalle!) kerkwegel kom je Zevekote binnen. De kerk heeft een rijke geschiedenis.

 
Kerkwegel naar Zevekote.Bergschuur.Zevekote.Peloton op leeftijd.
 

           Voor je het goed en wel weet ben je het dorp uit. Even de drukke baan naar Gistel volgen, maar algauw moet je linksaf. Kriskras, langs een waterloop bereik je terug de abdij van Godelieve. Stilte troef hier. Neem de tijd om de abdij te bezoeken en alles over Godelieve te weten te komen. Vergeet de cafetaria niet, lekkere taart en een rijke keus aan gerstennat!

 
Nabij de kerker.Godelieve omgebracht.Dank aan Godelieve.