Kustregio-Westhoek

Langs Schipdonk- en Leopoldkanaal

 U heeft het waarschijnlijk al vernomen in diverse media. Het Schipdonkkanaal zou gedoemd zijn te verdwijnen. Plannen bestaan om dit pittoreske kanaal te verbreden tot een enorm duwvaartkanaal ten behoeve van de Zeebrugse haven. Dit betekent verloedering van de unieke sfeer en het historisch landschap van Damme en Oostkerke. Buurtbewoners en belanghebbenden hebben zich verenigd en op hun website wordt alles ivm de teloorgang van het Schipdonkkanaal haarfijn uitgelegd.

Toeren langs grenzen

 Landsgrens, provinciegrens, gewestgrens en de taalgrens daar krijg je tijdens deze mooie tocht mee te maken. Inspiratie vond ik in het boek: "Fietsen in de grensstreek ten zuiden van Vlaanderen" door Ward Van Loock. De tocht heb ik enigszins aangepast. Niettegenstaande je in het Heuvelland rondtoert komen steile beklimmingen in deze tocht niet voor. Waar je wel mee te maken krijgt is grenzeloos fietsplezier.

Toeren langs trage wegen

   Deze tocht komt uit het boek:"Trage Wegen" van Paul Maes. Trage wegen zijn verbindingen of paden voor niet gemotoriseerd verkeer. Dit kunnen kerkewegels of buurtwegels zijn die weer in ere werden hersteld. Of doodlopende (landbouw)wegen met elkaar verbinden dmv halfverharde paden. Met deze tocht gaan we een aantal van dergelijke wegen verkennen. Er bestaat een informatieve website waar je alles verneemt ivm trage wegen. De bordjes van het fietsroutenetwerk zullen voor 95% je gids zijn.

Toeren in de Moeren

  Wat is dat nu eigenlijk met De Moeren? (Zeer complete website over de Moeren van Dieter van Holder.) Ooit moerasgebied, maar onder invloed van Albrecht en Isabella werd het allemaal drooggelegd en keurig in kavels verdeeld. Daar zorgde hofarchitect Wenzel Cobergher voor. Door die twee komt het ook dat alle hoeven hier namen van heiligen dragen. En die hoeven zijn allemaal nogal groot uitgevallen. De Moeren is een erg rijk landbouwgebied.

Westhoektocht

Een steenkoude dag, lichte westenwind. Met de tram naar Adinkerke om me dan rustig met de wind laten meedrijven. Een beetje gemakzucht moet kunnen af en toe. Adinkerke wordt vlot bereikt, de fiets uitladen en het feest kan beginnen! Via de "Zwijnewegel" naar Veurne, misrijden onmogelijk daar zorgen de Knooppunten voor. Ook hier is de bewegwijzering onberispelijk. Het centrum van Veurne mag er zijn maar laat ik links liggen. Mijn route volgt de Peter Benoitlaan. Dit is het tracé van de vroegere omwallingen. 

WOI: slag aan de IJzer

     Op één van de talrijke zonnige Oktoberdagen: helder weer, stralende zon. Ideaal voor de talrijke foto's die zullen worden genomen.. Ik startte aan het Monument te Nieuwpoort. Het werd gebouwd op initiatief van oudstrijdersverenigingen. Op 7 augustus 1937 werd de eerste steen gelegd en op 24 juli 1938 ingehuldigd. De eerste zondag van augustus heeft hier een internationaal huldebetoon plaats aan de helden van de IJzer en hun aanvoerder koning Albert I. Aan de achterzijde vind je een Brits monument. 

Langs verdwenen Zwinhavens

Bezoekers van het Zwin staan er waarschijnlijk niet bij stil; maar ooit was dit de poort tot de wereld. Schepen met kostbare lading voeren af en aan. Brugge was DE handelsstad van toen. Helaas verzanding van het Zwin maakte een eind aan alle naam en faam. Of waar men water eerst wou buitenhouden, om het daarna terug op te zoeken. Deze tocht neemt u mee langs voormalige Zwinhavens.

Pagina's