Fietsen en varen tussen vriend en vijand

     Rederij Seastar maakt dit mogelijk. Met deze rederij zijn tal van boottochten mogelijk, maar hier gaat het om de IJzer. Vanuit Nieuwpoort kun je inschepen voor een boeiende tocht van anderhalf uur naar Diksmuide. Een ganse namiddag heb je dan de tijd om de boterstad te bezoeken, maar wij gaven de keus om terug te fietsen naar Nieuwpoort. 
Je bent hier tenslotte op een fietssite!

Weststar.

 

          Vertrekuur te Nieuwpoort is voorzien om 11uur. Ruimschoots op tijd arriveren wij met de fietsen. Het onthaal is vriendelijk, de fietsen krijgen een plaatsje helemaal vooraan op de "Weststar". Omdat het schip in feite niet voorzien is op fietstransport kunnen er maximum 8 fietsen mee. Via een steile trap daal je af naar het schip. Er zit niets anders op dan je fiets in pure cyclocross-stijl naar beneden te dragen. Ze worden netjes op hun plaats gezet door de kapitein. Wij zijn de enige fietsers.

 

 vertrekplaats.
Steile trap.
Weinig plaats voor fietsen.

 

           Stipt om 11u worden de trossen losgemaakt. De motor gromt en de boottocht kan beginnen. Behendig laveert de kapitein zijn schip langs de talrijke motorjachtjes. Nadien kunnen we volop genieten van de groene oevers van de IJzer. Men heeft ooit het idee gehad om de IJzer hier fors te verbreden. Door de afname van de (handels)scheepvaart is het er niet meer van gekomen. Dit en nog talrijke feitjes kom je aan boord te weten.

 

Maneuvereren.
Groene oevers van de IJzer.

 

           De grote plas die nadien wordt overgestoken is het spaarbekken. Het watersportcentrum van Nieuwpoort. Dan komt de Uniebrug in zicht. Hier werd tijdens WOI fel gevochten. De granieten soldaat ter nagedachtenis van het 7e Linieregiment op de linkeroever, wel die komt vanop het water goed tot zijn recht.

 

Spaarbekken met sluizen.
Groene oevers van de IJzer.
Komt goed tot zijn recht.
Uniebrug.

 

           Voorbij de Uniebrug wordt het pas echt duidelijk hoe mooi de IJzer wel is. Vanop het water tonen de oevers zich van hun beste kant. Honderden keren hebben we de jaagpaden van de IJzer afgefietst, maar dit is toch wel helemaal anders. Op het bovendek zitten we ontspannen te genieten van al dit fraais dat de rivier ons te bieden heeft.

 

Groene oevers van de IJzer.
Groene oevers van de IJzer.
Groene oevers van de IJzer.
Groene oevers van de IJzer.

 

           Schitterend weertje vandaag, drommen fietsers zoeven het schip voorbij, vissers werpen een lijntje uit, kanovaarders peddelen zich de ziel uit het lijf. Voor velen kan deze dag niet meer stuk.

 

Fietsers zoeven het schip voorbij.
Vissers werpen een lijntje uit.
Peddelen zich de ziel uit het lijf.

 

           De IJzertoren is ook present. Je merkt hem eerst op aan je rechterzijde. Wanneer je de toren een poosje later weer opzoekt is hij weg? Kijk goed rond, je zult hem aantreffen aan je linkerzijde!. 
Het schip vaart nu door de bocht van Tervaete. Nog zo'n plaats waar het in het begin van WOI duchtig is aan toe gegaan. 
Koste wat kost wilden de Duitsers hier doorbreken. Koste wat kost moesten de Belgen hier stand houden. 
Vanop het water heb je er een geheel andere kijk op dan wanneer je de oevers afrijdt.

 

Bocht van Tervaete.
Tervaete.
Herdenkt de gesneuvelden.

 

           De Weststar houdt er flink de vaart in want we steken motorjachtjes voorbij. Ondertussen zijn we onze dorst aan het wegspoelen en passeren we de Dodengang. Het eindpunt, Diksmuide komt dichterbij. Voor ons mocht de boottocht gerust langer duren. We hebben de IJzer eens van een andere kant leren kennen en geloof me vrij die mag er zijn!

 

Bezoekerscentrum Dodengang.
Gelijknamig cafeetje.

 

           Het jachthaventje en omgeving werd enkele jaren geleden volledig opgefrist. In de oude Bloemmolens werden appartementen gebouwd en dit alles mag er best zijn. Gezellige drukte hier, onder de altijd wakende IJzertoren.

 

Diksmuide wenkt.
Jachthaventje en omgeving.
Altijd wakende IJzertoren.

 

           Voor we het goed en wel beseffen ligt de Weststar keurig afgemeerd. In tegenstelling tot Nieuwpoort kunnen de fietsen gemakkelijk van boord worden genomen. Een helling leid je naar de kade. Het schip is 38 jaar oud weet de kapitein ons te vertellen. Maar ze (het schip) is nog in prima conditie. We nemen afscheid van de vriendelijke bemanning en zoeken de plaatselijke bakker op.

 

Vriendelijke en bekwame bemanning.
38 jaar oud.

 

           Het rust en infopunt nabij de IJzertoren is een prima plaats om de picknick naar binnen te werken. Wat brandstof opdoen om de fietstocht naar Nieuwpoort aan te vatten. 
We stippelen een gevarieerd tochtje uit. De knooppunten zullen ons de wegwijzen. 
De Frontzate tot halfweg, dan via Stuivekenskerke naar de linkeroever van de IJzer, bij de Schoorbakkebrug de IJzer oversteken en op de rechteroever via het nieuwe jaagpad naar de Uniebrug. Deze oversteken en via de linkeroever kom je terug bij het vertrekpunt: de aanlegkade van de Weststar. 
Wanneer de IJzer is bereikt komen we tot de vaststelling: vanop het water of vanop het jaagpad de IJzer mag er zijn! 
Gebruik je eigen fantasie om deze boottocht te integreren in een fietstocht!

 

Frontzate, op weg naar Nieuwpoort.